/ mei 5, 2019

Goede voornemens worden vaak rond Oud en Nieuw gemaakt en helaas de meeste daarvan sneuvelen al in Januari. Hoe komt dat toch?

Hoe komt het dat wij soms dingen niet kunnen volhouden en niet doorzetten maar afhaken?
Het is voor iedereen herkenbaar, je start een nieuwe hobby maar het blijkt toch te moeilijk te zijn en de spullen verdwijnen ergens in de kast.
Je schrijft je in bij de sportschool om 3x per week te gaan sporten en na een tijdje blijkt de bank thuis toch wel erg verleidelijk en hup daar gaat je goede voornemen.
Doorzetten hoe doe je dat en vooral hoe houd je het vol?

Ten eerste: leg de lat niet te hoog voor jezelf, bepaal een doel wat ook werkelijk haalbaar is.
Wil je in 1 maand 20 kilo afvallen, dan weet je eigenlijk al dat dit niet te doen is en loopt je voornemen uit op een teleurstelling.
Maak kleine stappen en de veranderingen niet te groot. Kleine veranderingen worden routine en op die manier kun je stap voor stap je doel behalen. Probeer bijvoorbeeld te stoppen met frisdrank drinken maar houd het op koffie, thee en water, een kleine verandering maar goed te doen.
Als dit eenmaal een routine is kun je verder met de volgende verandering. Maak het jezelf niet te moeilijk door onhaalbare doelen te stellen.
Dit geldt uiteraard niet alleen voor afvallen maar voor alles wat je in je leven zou willen veranderen en wil volhouden.
Ten tweede: is je doel écht wat je zelf wilt of is het iets wat je doet omdat anderen dat van je verwachten?
Als het niet je eigen doel is, hoe moet je dan jezelf motiveren?
Luister naar jezelf en maak dan kleine stappen, hoe meer van deze kleine stappen je routine worden, des te meer het je zal motiveren om door te gaan.



Wij willen dat alles snel gaat tegenwoordig, dus onze doelen moeten ook snel bereikt zijn. Lukt dat niet dan zien wij dat als falen, terwijl je jezelf en je brein niet de tijd geeft om de nieuwe routines aan te maken.
Dus neem je tijd en zet er geen druk op, wees trots op de kleine stappen die je overwint.
Deze stappen kun je maken voor je lijf, voor je gedrag, voor je houding naar anderen etc. genoeg doelen om mee bezig te gaan maar 1 ding tegelijk!

Mocht je toch een keer afhaken, is dat geen ramp, want juist dan komt je doorzettingsvermogen aan de bak, blijf je liggen of pak je de draad weer op?

Afgelopen week heb ik voor mijzelf een nieuw doel behaald waar ik heel trots op ben, al zal het voor een ander helemaal niets voorstellen maar voor mij is het heel belangrijk.
Door fysieke omstandigheden heb ik al zeker 2 jaar niet kunnen fietsen, wat ik heel erg vond want ik hou van fietsen.
Doordat ik mij lichamelijk weer beter voel heb ik de stap gezet en ben gaan fietsen, zonder doel of verwachting.
Jeetje wat viel het tegen, mijn benen waren zo slap als spaghetti en ik heb dan ook niet ver gefietst maar ik had het wel gedaan,  een “wow” moment voor mij.
De dagen erna heb ik elke dag de fiets gepakt ondanks dat het zwaar was,  gewoon kijken hoever het ging en ik merkte vooruitgang, hele kleine beetjes maar het gaat elke dag beter.
Dus doorzetten, ondanks dat ik ingehaald werd door fitte bejaarden zonder elektrische fiets, voel ik mij een doorzetter want ik doe het voor mijzelf en mijn gezondheid.

Gerelateerde afbeelding

Dus geen excuses meer, maak kleine stappen en ook jij wordt een doorzetter, op jouw tijd en met jouw doel!

Reacties zijn welkom,

Liefs Annelies  (lees alle columns op mijn blog: gewoonmensen)

Share this Post